Hoe start je met een weekmenu?

Ergens in een vorig leven had ik me nooit kunnen bedenken dat ik me zou gaan bezighouden met het opstellen van weekmenu's, boodschappenlijstjes, laat staan gaan mealpreppen. 
Ik deed boodschappen wanneer ik iets nodig had, kookte om 20u nog een hele maaltijd, allemaal prima.
Tot ik 6 jaar geleden mijn partner leerde kennen en die kwam met een dochter van toen 4.
Plots werd ik deeltijds mama en moest er met de regelmaat van de klok voorzien worden in maaltijden. Liefst iets dat na een werkdag snel op tafel stond want een moe en hongerig kind ... moet ik geen tekening bij maken.
Er was geen tijd meer om na het werk nog snel naar de supermarkt te gaan. 
Ik begon met iets wat de aanzet bleek te zijn voor een gestructureerde weekmenu.
De invriesklassiekers zoals pastasaus, ballekes in tomatensaus, stoofvlees en andere gerechten werden in grote porties gemaakt en ingevroren.
6 Jaar, 2 kinderen en een grote verbouwing later is het opstellen van een weekmenu dé lifesaver tijdens onze avondspits.

Hoe kan jij nu ook zo'n handig hulpmiddel samen stellen?

Je moet niet leren lopen voor je kan stappen. Zoek je op Pinterest de term mealprep op dan krijg je daar de meest uiteenlopende werkwijzes om de krak te worden in mealpreppen. Vrouwen die 's zondags samenkomen om dan uren in de keuken maaltijden te staan bereiden voor al hun gezinnen, voor de ganse week.

Als je dat ooit wil gaan doen, wat mij ook fantastisch lijkt, kan je maar beter je voorbereidingen op punt hebben staan.

Dus? Hoe begin je daar aan?
Bedenk je even welke maaltijden in jouw gezin het meeste aandacht vragen. Dat zullen meestal de avondmaaltijden zijn maar je kan evengoed structuur nodig hebben bij het voorzien van een gezonde lunch of tussendoortjes.
Of misschien zelfs met alles. Kan allemaal, maar kies er voorlopig eentje uit. 

Verzamel je favoriete recepten, uit tijdschriften en kookboeken, van het internet, van je oma,...
Laat je gezinsleden hun favoriete gerechten opschrijven.
Noteer ook je vaste klassiekers, de maaltijden die je geregeld klaar maakt. 

Met deze info ga je aan de slag om je weekmenu samen te stellen. Je kan per week gaan werken, wat ik meestal doe, maar ook per halve week, per maand of zelfs per jaar. Hoe en waarom je deze keuze maakt kan lezen in welke planning kies ik?

Bekijk je weekplanning, wanneer heb je een lange werkdag of een vrije dag, druk weekend gepland, wordt het goed of slecht weer? Allemaal zaken om rekening mee te houden.
Mix & match je gerechten. Kies op een drukke werkdag iets wat snel klaar is of iets wat al bereid in de vriezer zit. Gerechten met ingrediënten die snel bederven zet je vooraan in de week.

Heb je je eerste weekmenu samengesteld, kan je beginnen aan je eerste boodschappenlijstje.
Hoe je dat goed aanpakt lees je in een volgende post.

Voor nu, succes met je eerste stapjes in de wereld van de Familie weekmenu en mealprep!

Reacties