10 tips om je weekmenu op te stellen

De basis voor het opstellen van een weekmenu kan je lezen in mijn voorgaande post "Hoe start je met een weekmenu" maar er valt nog veel meer te zeggen over een goed weekmenu.

Ik geef je graag 10 tips voor het opstellen van goed uitgewerkt weekmenu.

1. Neem je tijd

Een goede planning is key om je week zonder stress door te komen. Neem dus uitgebreid de tijd om je weekmenu voor te bereiden. Zet je met pen en papier aan tafel, neem er een lekkere tas thee of een glaasje wijn bij en maak van jouw planmomentje een me-time moment.

2. Plan je maaltijden naar je activiteiten

Een drukke werkweek, hobby's, kinderen (al dan niet met hobby's), gezinsuitstappen,... zijn bepalend voor de gerechten die je kan maken. 

Moet het snel vooruit gaan, neem dan een gerecht dat je al kent en in je vingers hebt. Of doe aan mealpreppen en bereid je maaltijd al (gedeeltelijk) voor.

Heb je wat meer tijd dan kan je lekker experimenteren.

3. Betrek je gezin

De inspiratie hoeft echt niet altijd van jou te komen, laat je gezinsleden elk een gerecht kiezen dat ze de komende week graag zouden eten.

4. Combineer ingrediënten 

Niks zo frustrerend als een ellenlange boodschappenlijst waarbij je drie verschillende winkels moet doen om alle ingrediënten aan te kopen om dan aan het einde van de week met een berg aan restjes te zitten en bijgevolg ook veel moet gaan weggooien.

Heb je voor een gerecht slechts een halve zak spinazie nodig, zet dan nog een tweede keer spinazie op het menu of maak een dubbele portie klaar en vries deze in voor een volgende week.

In een volgende post ga ik dieper in op het bewaren van voedsel.

5. Zorg voor een kindvriendelijke versie

"Ze moeten leren eten wat de pot schaft", een uitspraak die ik van mijn moeder en grootmoeder heb geleerd en die ik zelf vaak genoeg zei voor ik zelf kinderen had. Nu ben ik al blij als er aan tafel gegeten wordt. 😂

Je hoeft hiervoor zeker geen aparte potjes te koken!

Wil je specialere gerechten op tafel toveren, zorg dan dat je ook een kindvriendelijke versie kan aanbieden. Aanvullen met appelmoes, mixen tot een saus waar "geen" groenten meer in zitten, onder de puree mengen,... 

6. Gebruik eens een thema

Vind je het moeilijk om elke week creatief uit de hoek te komen? Kies dan voor thema dagen of weken.

Je maakt een basis schema dat je elke week anders kan gaan invullen.

Maandag: pasta

Dinsdag: ovenschotel

Woensdag: experimenten

Donderdag: vegetarisch 

Vrijdag: vis

Zaterdag: pizza

Zondag: slowcooker

7. Houd het flexibel

Planningen durven al eens veranderen, je moet overwerken, één van de kids wordt ziek of je schoonmoeder belt, er kan altijd iets tussen komen waar je niet op gerekend had.

Stel je menu zo op dat je gemakkelijk kan switchen tussen dagen. Gebruik ingrediënten die wat langer bewaard kunnen worden of vries ze in.

8. Werk met je voorraad

Bij mij zit het in mijn hoofd maar het kan handig zijn om een lijstje bij te houden met wat je in de vriezer, koelkast en voorraadkast hebt staan.

Zo vermijd je dubbele aankopen en voorkom je verspilling omdat je vervallen producten moet weggooien.

In een volgende post maak ik een basislijst van must-have ingrediënten.

9. Bouw je eigen databank

Je wat? Een databank, met je gerechten. Je succesrecepten, vaste klassiekers, dingen die je wil uitproberen,... zet ze in een lijstje op je pc, schrijf ze op post-its of steekkaarten. Zo hoef je niet telkens opnieuw een gans menu verzinnen.

10. Volg de seizoenen

Hoewel de meeste dingen het ganse jaar door te verkrijgen zijn is het toch handig om rekening te houden met de seizoenen. Aardbeien en asperges zijn hier gekende voorbeelden van maar ook bepaalde vissoorten zijn seizoensgebonden.

Seizoensproducten zijn niet alleen lekkerder in hun seizoen maar ook goedkoper. 

Het is bovendien ook lastig als je met je boodschappenlijstje naar de supermarkt gaat en daar blijkt dat ze jouw ingrediënten niet hebben.






Reacties